Sutaitah, Perempuan Ulama Pakar Fikih Mazhab Syafi'i dan Ilmuwan

Siti Mahmudah - Perempuan muslim 08/08/2021
Ilustrasi (Foto: Pixabay)
Ilustrasi (Foto: Pixabay)

Oase.id - Sutaitah atau yang biasa dipanggil Amat al-Wahid al-Muhamili al-Baghdad merupakan perempuan ulama yang berpakar dalam bidang fikih Mazhab Syafi’i dan ilmuwan terkemuka. Ia lahir di Baghdad pada awal abad abad ke 4 Hijriah.

Ia lahir dari keluarga ulama dan ilmuwan terkenal. Ayahnya seorang ilmuwan ahli matematika, ahli fikih dan ahli fatwa. Kakeknya, Ismail adh-Dabbi seorang muhaddits Baghdad. Cucunya seorang ulama Al-Qadhi Abu al-Husein al-Muhamili, penulis buku terkenal, Al-Lubab fi Fiqh asy-Syafii.

Seorang orientalis Prancis dalam bukunya Tarikh al-Arab mengatakan, bangsa Arab (masa lalu) telah memberikan sumbangan yang penting dalam dunia ilmu pengetahuan eksakta.

Sutaitah memperoleh ilmu pengetahuan dari banyak ulama besar, diantaranya Ismail bin al-Abbas al-Warraq, Abdul Ghafir bin Salamah al-Himshi, Abu al-Hasan al-Mashri, Hamzah al-Hasyimi al-Imam dan lain sebagainya.

Khatib Al-Baghdadi, sejawaran yang pertama menulis tokoh biografi perempuan ulama (Sutaitah) mengatakan, Syeikhah Sutaitah adalah perempuan terkemuka dan pakar fiqh Mazhab Syafi’i. Ia hafal Al-Quran, fiqh Mazhab Syafi’I, ilmu hukum waris Islam, matemika dan nahwu.

Sutaitah wafat pada bulan Ramadan tahun 377 Hijriyah atau 987 Masehi.

Demikian secercah biografi perempuan ulama yang cerdas dan baik ahlaknya. Semoga kita dapat meneladani perjuangan dan kebijaksanaannya. 

Sumber: Disarikan dari keterangan dalam buku Perempuan Ulama di Atas Panggung Sejarah karya KH. Husein Muhammad


(ACF)